Wat leert een gedragstherapeut tijdens de opleiding?

Mensen begrijpen niet altijd waarom ik de oorzaken van gedragsproblemen beter zou kunnen achterhalen dan iemand die al 30 jaar met katten samenleeft. Andere mensen denken dat ik met katten "fluister".

De opleiding tot kattengedragstherapeut  is alles behalve zweverig en helaas kan ik niet met katten praten.

Wat ik wel heb geleerd lees je hieronder;

Basiskennis kattengedrag

Medische oorzaken van probleemgedrag

Ethologische en gedragstherapeutische kennis bij katten

  • normaal kattengedrag
  • kattentaal
  • zintuigen
  • territorium
  • leefgebied
  • gedragsmatige behoeften
  • gedragskenmerken van de populaire rassen
  • introductie van de kat bij soortgenoten en andere dieren
  • de ontwikkeling en socialisatie van de kat
  • leerprincipes: hoe leert een kat
  • onzindelijkheid; de feiten en eerste hulp
  • agressie
  • krabben aan meubilair,
  • handling van katten (bijvoorbeeld nagels knippen of het toedienen van medicijnen) en problemen rond het vervoer van katten
  • algemene lichamelijke oorzaken van probleemgedrag bij katten.
  • werking en afwijkingen van het centraal zenuwstelsel
  • medicinale behandelingsmethoden bij probleemgedrag van katten 
  • eventuele gevolgen van castratie op probleemgedrag van katten
  • algemene ethologische kennis
  • het scoren van gedrag van katten, ethogram en protocol, gedragstest
  • welzijn en abnormaal gedrag
  • anamnese afnemen en diagnostiek
  • theorie en toepassing van therapiemethoden
  • alternatieve behandelingsmethoden
  • hulpmiddelen en hun toepassing
  • gedragsonderzoek

Afstuderen

  • Gedragsproblemen analyseren, structureren en adviezen afstemmen op de klant. 
  • professionele contact met de katteneigenaar.
  • ​Casuïstiek n.a.v. klassikale en individuele consulten
  • Informatie ordenen/structureren 
  • Verworven kennis en vaardigheden toepassen in complexe praktijksituaties.

Gedragsonderzoek

  • het doen van literatuuronderzoek
  • het formuleren van een vraagstelling
  • de vertaalslag van de vraagstelling naar het onderzoeken of de vraagstelling juist is (d.m.v. observeren van gedrag of vragenlijst)
  • het verwerken en afbeelden van de resultaten